تاریخ انتشار۱۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۲
کد مطلب : 568095
امام جمعه شهرستان دیواندره:

وحدت شگرد و تاکتیک نیست بلکه از منظر قرآن تکلیف است

ماموستا جلال مرادی عنوان کرد: شکی نیست که وحدت یک ملت و انسجام پیروان یک مکتب باعث عزت و قدرت و شوکت آنان می شود، و به این جهت در طول تاریخ کسانی با قدرت و پیروز بوده اند که انسجام و وحدت خویش را حفظ کرده اند، فلذا وحدت شگرد و تاکتیک نیست بلکه از منظر قرآن و احادیث تکلیف است.
وحدت شگرد و تاکتیک نیست بلکه از منظر قرآن تکلیف است
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امام جمعه دیواندره در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مسجد جامع دیواندره، ضمن دعوت نمازگزاران به تقوا و پرهیزگاری و آرزوی صحت و سلامتی برای مقام معظم رهبری اظهار داشت: هرساله روز 13 مهر در تقویم کشور ایران، روز گرامیداشت هفته نیروی انتظامی است تا بدین ترتیب از زحمات و ایثار سربازان سبزپوش ناجا تقدیر و تشکر به عمل آورده شود، نیروی انتظامی را به خاطر همه آنچه که با خود دارند یعنی از خودگذشتگی و شجاعت دوست می داریم، از شهادت تا اسارت، از اقتدار تا اقتداء.. همراه  همیشگی مردم ناجای ناجی؛  جبهه ایثار و فداکاری روزت مبارک.
 
ماموستا مرادی بیان کرد:  پیشاپیش ولادت فخر دو عالم، نبی اکرم (ص) و سلاله پاکش حضرت امام جعفرصادق (ع) و همچنین هفته وحدت را تبریک عرض می کنم و  یاد امام راحل (ره) را گرامی می داریم که سالروز ولادت پیامبر اعظم (ص) را به دو روایت اهل سنت و اهل تشیع از 12 ربیع الاول تا 17 ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری فرمودند که خالی از اجر نیست.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) در تعبیر بسیار زیبا و آموزنده تأکید کردند: با جماعت همراه شوید؛ زیرا گرگ، گوسفند دور مانده را می خورد. نتیجه می گیریم که وحدت امت اسلامی، از اصول مورد تأکید پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان بوده است، لذا از منظر آنان اقتدار مسلمانان در پرتوی وحدت است و وحدت امت اسلامی از راهبردهای بنیادین و اساسی اقتدار امت اسلامی در تمام اعصار و قرون است.

امام جمعه دیواندره افزود: پیامبر (ص) برای تحقق بخشیدن وحدت اسلامی در میان جامعه آن زمان تلاش های فراوان نموده اند به گونه ای که اقتدار و عزت نوپای جامعه اسلامی عصر رسالت، برآیند وحدت و راهکارهای ارائه شده از سوی پیامبر (ص) بوده است، لذا از آن جایی که پیامبر اعظم (ص) اسوه کامل زندگی است الگو قرار دادن سیره آن حضرت، کارآمدترین راهکارها را برای مسلمانان امروزه در کشورهای خود و چه در ارتباط با بلاد اسلامی ارائه می کند.

ماموستا مرادی گفت: قرآن از زبان پیامبر اکرم (ص) به مسیحیان آن زمان میگوید:«تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا» آن وقت فرقه های مسلمان، با خدای واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبله ی واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلمات، چند موضوع مورد اختلاف را وسیله قرار بدهند برای دشمنی ! این، خیانت نیست ؟ این، غرض ورزی غرض ورزان و غفلت غافلان نیست ؟ چرا قطعاً به فرمایش مقام معظم رهبری چه سنی آمریکایی باشد و چه شیعه انگلیسی مسئول است و در فردای قیامت باید جوابگو باشد، به همین دلایل و هزاران دلیل دیگر وحدت خمیر مایه حیات بشریت و زیر ساخت تمدن اسلامی است.

خطیب جمعه دیواندره ادامه داد: شکی نیست که وحدت یک ملت و انسجام پیروان یک مکتب باعث عزت و قدرت و شوکت آنان می شود، و به این جهت در طول تاریخ کسانی با قدرت و پیروز بوده اند که انسجام و وحدت خویش را حفظ کرده اند، فلذا وحدت شگرد و تاکتیک نیست بلکه از منظر قرآن واحادیث تکلیف است.
 
عالی ترین بعد شخصیت پیامبر (ص) در اخلاقش تجلی پیدا کرد
 
ماموستا مرادی گفت: کسانی که در تاریخ نام و نشانی از خود به جا گذاشتند و از شخصیت های تاریخی به شمار آمدند هر کدام دارای ویژگی هایی بودند که این ویژگی ها آنان را از دیگران متمایز و ممتاز و برجسته کرده است، در میان انبیاء الهی پیامبر اکرم (ص) اعظم و اشرف پیامبران الهی به شمار می رود کما اینکه قرآن کریم بهترین معرف برای معرفی خصوصیات و ویژگی های پیامبر اکرم (ص) به شمار می رود.

وی تصریح کرد: خداوند متعال کسی را به بعثت و نبوت برانگیخته است که می داند این چه شخصیت بزرگی است، لازم است برای شناخت ابعاد و ویژگی های شخصیتی نبی مکرم اسلام به قرآن کریم مراجعه کنیم کما اینکه آیه 128 سوره توبه با این مضمون«لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین رؤوف رحیم ؛ قطعاً برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید به هدایت شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است» بر این موضوع دلالت دارد.

امام جمعه دیواندره توضیح داد: پیامبر اکرم (ص) دارای دو جنبه بشری و الهی و معنوی است ؛ خداوند متعال در سوره توبه برای پیامبر اکرم (ص) ویژگی هایی برشمرده از جمله این که پیامبر اکرم (ص) برخاسته از متن مردم بوده او مردم دار و مردمی است، پیامبری از جنس مردم و برخاسته از دل مردم است، او آشنا با درد و رنج مردم است، چرا که پیامبر خودش در زندگی سختی های فراوانی کشید لذا با درد و رنج مردم آشنا ست و جدای از مردم نیست.

وی اضافه کرد: ویژگی دیگری از خدای متعال برای پیامبر اکرم (ص) ذکر می کند این است که او حریص بر هدایت مردم است او علاقمند بود به این که مردم هدایت شوند و به راه راست بروند کما اینکه پیامبر اکرم (ص) همیشه نسبت به مردم دلسوز بود و هیچ کس به اندازه او دلسوز مردم نبوده است.

ماموستا مرادی افزود: ویژگی دیگری از نبی مکرم اسلام ذکر شده است نرمش و عطوفت او نسبت به مؤمنان است، کما اینکه قلب پیامبر به دو صفت نرمی و صلابت معروف بود او نسبت به مؤمنین نرم و نسبت به دشمنان و کافران و منافقان با صلابت بود و در یک کلام او از اخلاق کریمانه برخوردار بوده است؛ پیامبر اکرم (ص) آن قدر مهربان و دلسوز بود که وقتی یتیمی گریه می کرد می رفت و او را نوازش می کرد و وقتی فقیری درد داشت با او هم درد و هم سفره می شد، پیامبر اکرم (ص) در مهربانی کردن و محبت کردن به مردم اسوه و الگو است ما باید از زندگی او درس بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) مظهر تمام اسمای الهی است. تمام ائمه و صفات الهی در رسول خدا (ص) تجلی پیدا کرده و آن حضرت دارای شخصیت جامع و کامل است،  اولین جلوه شخصیتی پیامبر (ص) را بعد اخلاق است، عالی ترین بعد شخصیت پیامبر (ص) در اخلاقش تجلی پیدا کرده چنان که خداوند متعال در قرآن خطاب به آن حضرت می فرماید:« ای پیامبر تو دارای اخلاق عظیم هستی»، اخلاق پیامبر (ص) مغناطیسی بود که همه را دور خود جمع می کرد.
 
پنج خصوصیت پیامبر اکرم (ص) در سوره مبارکه توبه
 
ماموستا مرادی گفت: خداوند متعال نیزدر ایه 128 سوره توبه راجع به اخلاق پیامبر (ص) می فرماید:« پیامبر آیه رحمت و مهربانی برای جهانیان بود». در آیه 128 سوره توبه پنج خصوصیت پیامبر اکرم (ص)،اول این که پیامبر (ص) از جنس بشر بوده و سختی ها و مشکلات بشر بر پیامبر ناگوار است، دوم صبر و مقاومت، سوم رفتار نیک با مردم، چهارم جایگاه ویژه بانوان و پاداش آنان و پنجم تعلیم و تربیت از خصوصیات منحصر به فرد نبی اکرم (ص) بیان شده است.

امام جمعه دیواندره در خاتمه نظرات چند دانشمند غیر مسلمان در مورد حضرت نبی مکرم (ص) را بدین شرح ذکر کرد: خانم کارن آرمسترانگ، از صاحب نظران غیر مسلمان وین است. پس از یازده سپتامبر 2002 میلادی. در مورد زندگی پیامبر اسلام، کتابی نوشت که در ردیف پرفروش ترین کتاب های سال آمریکا و اروپا قرار گرفت. انگیزه اصلی او در نوشتن کتاب مذکور، دفاع از اسلام بود. او در مقدمه کتابش چنین نوشت: بیشتر هم پیامبر صرف جلوگیری از برخوردهای وحشیانه گردید ؛ زیرا لغت اسلام که به معنای تسلیم بودن در برابر خداوند است. از ریشه سلام به معنای صلح گرفته شده است. محمد مرد جهاد بود، ولی یک صلح طلب واقعی هم بود ؛ زیرا جان و اعتقاد نزدیک ترین یاران خود را در جریان صلح با مکه به گرو گذاشت تا این اتحاد بدون خونریزی به انجام رسد. او به جای خونریزی و قتل عام، در فکر مذاکره و صلح بود. آگاهی از داستان واقعی زندگی محمد در این مقطع خطرناک تاریخ بشری، لازم است و نباید اجازه داد که متعصبین خیره سر با تحریف زندگی پیامبر به نفع خود از آن استفاده کنند و انسان غربی معاصر از داستان زندگی آن حضرت، مسائل بسیار مهم تری را برای هدایت خود در این دنیا متغیر باید بیاموزد.
ویل دورانت: محمد، پیامبر بزرگ و موحدی کامل بود که مانند نداشت و برای اصلاح بشر مبعوث شد.
کارل ماکس: حقیقت انکار ناپذیراین است که محمد مبعوث شد تا رسالتی را که خلاصه رسالات سابق و مافوق آنها بود. برای عالم بیاورد.
الکساندر دوما: محمد، معجزه شرق بود ؛ زیرا دینش دارای آموزه های بزرگی بود. اخلاقش برجسته بود و رفتاری پسندیده داشت.
آلفردگیوم: محمد، یکی از عظیم ترین شخصیت های تاریخی است که در ایمان به وجود خدای یگانه غرق شده بود.
لئوتولستوی: شکی نیست که محمد از مردان بزگ و مصلحانی است که به حقیقت خدمت بزرگی به بشر کرده است. واشنگتن ایرونیگ: او سریع الانتقال و دارای حافظه قوی ؛ دیدی بلند و استعدادی سرشار بود.
ژان ژاک روسو: حضرت محمد، پیامبر اسلام، نظریه بهتری داشت و توانست سیستم سیاسی خود را به خوبی متحد سازد.

انتهای پیام/
http://www.taghribnews.com/vdcaoanmm49niw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما