تاریخ انتشار۲۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 523594
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

بازسازی مجدد ساختار مقاومت اسلامی از نتایج وحدت اسلامی در فلسطین بود

آل‌کثیر نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بدون تردید مسأله فلسطین و آزادسازی قدس، در میان سلسله اهداف مقدسی که برای تحقق «وحدت اسلامی» ترسیم شده‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارد.
بازسازی مجدد ساختار مقاومت اسلامی از نتایج وحدت اسلامی در فلسطین بود
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله محسن حیدری آل‌کثیر نماینده مجلس خبرگان رهبری در هشتمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک ایام هفته وحدت به ملت مسلمان و به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: «آیت الله خامنه‌ای» به عنوان جانشینِ صالح «امام خمینی» (ره) همواره در مسیر تقویت «وحدت اسلامی» میان اقشار مختلف مسلمانان حرکت کرده‌اند و در این زمینه‌ رهنمودهای فراوانی را داشته‌اند.

وی افزود: عید میلاد پیامبر اکرم (ص) فرصت بسیار ارزشمند و بزرگی را در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌توان از آن برای تقویت انسجام فکری و معنوی میان اتباع شریعت اسلامی با تمامی مذاهب مختلف، بهره‌برداری کرد و نخبگان بیش از دیگران می‌توانند از این فرصت بهره‌برداری نمایند.

آیت الله حیدری آل کثیر ادامه داد: در این مناسبت بزرگ، همه مسلمانان در هر شرایطی و حتی در شرایط فراگیری ویروس «کرونا»، در کنار یکدیگر بر سر سفره «وحدت اسلامی» می‌نشینند. بنابراین، شایسته است که ما این فرصت بسیار بزرگ را از دست ندهیم. حتی در این شرایط که نمی‌توانیم یکدیگر را از نزدیک ملاقات کنیم، باید زیر یک پرچم واحد قرار گیریم.

وی گفت: برگزاری کنفرانس وحدت در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا کار بزرگی است؛ هرچند که این کنفرانس به صورت مجازی برگزار می‌شود، اما باید نهایت بهره‌برداری را از آن داشته باشیم؛ این فرصت ارزشمند را غنیمت بشماریم و از تمامی مسلمانان بخواهیم که وحدت و انسجام میان خود را تقویت سازند. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری به تبیین رابطه میان «وحدت اسلامی» و «مقاومت اسلامی» به ویژه در فلسطین پرداخت و گفت: بدون هیچگونه شک و تردیدی باید گفت که مسأله فلسطین و آزادسازی قدس، در میان سلسله اهداف مقدسی که برای تحقق «وحدت اسلامی» ترسیم شده‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارد. «امام خمینی» (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران که همواره با صدایی رسا بر لزوم وحدت میان ملت‌های اسلامی تأکید می‌کردند، به مسأله فلسطین و آزادسازی قدس به عنوان یکی از اهداف متعالیِ «وحدت اسلامی»، اهتمام ویژه‌ای داشتند. «وحدت اسلامی» در این زمینه نتیجه داده است؛ هرچند که همه اهداف والای پروژه «وحدت اسلامی» هنوز محقق نشده‌اند اما پروژه «وحدت اسلامی» در برخی از برهه‌های زمانی و در بعضی از عرصه‌ها ازجمله در عرصه مسأله فلسطین، به ثمر نشسته است.

وی تأکید کرد: نتیجه مهمی که در سایه «وحدت اسلامی» در فلسطین حاصل شد، بازسازی مجدد ساختار مقاومت اسلامی در اراضی اشغالی بوده است. پس از آنکه بریتانیا بعد از جنگ جهانی اول به بهانه تحت قیمومیت گرفتن فلسطین، اراضی این کشور را اشغال کرد، از تمامی یهودیان خواست تا از سراسر جهان به فلسطین کوچ کنند و این کشور را تحت سیطره خود درآورند. اینجا بود که مقاومت اسلامی در فلسطین با رنگ و بوی اسلامی تشکیل شد. علمای مجاهدی نظیر «سید موسی کاظم الحسینی» و نیز شهید «شیخ قسام» در این عرصه نقش‌آفرینی کردند.شخصیت‌های مذکور فریاد مقاومت اسلامی سر دادند و با مطرح کردن شعارهای اسلامی خواستار جهاد در برابر اشغالگران شدند.

آیت الله حیدری آل کثیرادامه داد:جوانان فلسطینی نیز ندای این مجاهدان را لبیک گفتند؛ علت این مسأله هم آن بود که ندای مجاهدان مبتنی بر اصول قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و اصول جهاد اسلامی بود. با این حال، رفته رفته مقاومت اسلامی در فلسطین با مجموعه‌ای از خطرات داخلی و خارجی مواجه شد و نوعی انحراف در مسیر این مقاومت به وجود آمد؛ به گونه‌ای که جریان‌های سکولار، کمونیست و قومیت‌گرا مدیریت و رهبری صحنه در فلسطین را برعهده گرفتند. در آن زمان، دیگر چیزی نمانده بود که مقاومت اسلامی برای همیشه محو و به فراموشی سپرده شود.
فلسطینیان عمدتا احساس یأس و نا امیدی داشتند، زیرا معتقد بودند که متحمل شکست سنگینی شده‌اند.

وی افزود: این شرایط و حال و هوا در فلسطین ادامه پیدا کرد تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری «امام خمینی» (ره) رقم خورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، «امام خمینی» (ره) با صدایی رسا و بلند جهان اسلام را به «وحدت اسلامی» و خیزش و انقلابی دوباره علیه صهیونیست‌ها دعوت کردند. ایشان وجدان‌های آزادگان در سراسر جهان و به ویژه در فلسطین را بیدار ساخت و همگان را از خواب بیدار کرد.

«امام خمینی» (ره) کاری کردند که همگان به اهداف اسلامی والا و متعالی پی ببرند و به این نتیجه برسند که تنها پایبندی به این اهداف است که می‌تواند آزادسازی قدس و پیروزی نهایی بر دشمن صهیونیستی در اراضی اسلامی را به ارمغان آورد. 

آیت الله حیدری آل کثیر تصریح کرد: زمانی که ملت فلسطین و به ویژه جوانان فلسطینی به معنا و مفهوم ندای «امام خمینی» (ره) پی بردند، این نداء را لبیک گفتند و گرد رهبران اسلامی جمع شدند. در ادامه سازمان‌های زیادی تشکیل شد و افکار اسلامی بار دیگر گسترش پیدا کردند. جوانان به سمت مساجد و ارتباط با علماء و مجاهدین کشیده شدند و پس از مدتی شاهد شکل‌گیری گروه‌ها و سازمان‌هایی نظیر جنبش‌های مقاومت اسلامی «حماس» و «جهاد اسلامی» بودیم. همچنین چندین انتفاضه اسلامی یکی پس از دیگری در اراضی اشغالی به راه افتادند به گونه‌ای که دشمن صهیونیستی چاره‌ای جز پناه بردن به پشت دیوارهای حائلی که خود، آن‌ها را ایجاد کرده بود، نداشت. این اتفاق درحالی رخ داد که در آن زمان، صهیونیست‌ها در اندیشه بسط دامنه نفوذ خود در اراضی اسلامی و توسعه اشغالگری‌شان از نیل تا فرات و بلکه فراتر از آن بودند. با این حال، سر برآوردن گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت اسلامی در فلسطین مانع از تحقق این اهداف شوم شد.

وی خاطر نشان ساخت: درحال حاضر نیز صهیونیست‌ها با حالتی از ترس و نگرانی به زندگی خود ادامه می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که در برابر مقاومت اسلامی شکست خورده‌اند. مقاومت اسلامی درحال حاضر تنها در فلسطین محدود و محصور نیست بلکه مرزهای این کشور را درنوردیده است و تا دیگر کشورها از جمله لبنان نیز پیش رفته است؛ امروز قهرمانان «حزب الله» نمایندگان مقاومت اسلامی در لبنان هستند؛ در سوریه نیز وضعیت به همین منوال است؛ امروز «سوریه قهرمان» در مسیر مقاومت گام برمی‌دارد؛ مقاومت همچنین در عراق، شمال آفریقا، در یمن، بحرین، شبه جزیره عربی و دیگر نقاط دیده می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: «مقاومت اسلامی» در چندین مرحله موفق شد بر صهیونیست‌ها و حامیان غربی ـ عربی آن‌ها فائق آید و پیروز شود؛ اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و کشورهای مرتجع عربی در برابر مقاومت اسلامی در منطقه به رهبری جمهوری اسلامی ایران، متحمل شکست شدند. ایالات متحده آمریکا نیز خود به این شکست اذعان کرده است. تمامی این دستاوردها که توسط مقاومت اسلامی رقم خورده‎‌اند، از نتایج «وحدت اسلامی» هستند، چراکه «وحدت اسلامی» یک پروژه پیروز و سربلند است.

آیت الله حیدری آل کثیر خاطر نشان کرد: اکنون که دشمن دچار سرخوردگی و شکست شده است، تلاش می‌کند با ایجاد تفرقه میان اعراب و مسلمانان در جهان اسلام، خود را از باتلاق و تنگنا بیرون بکشد. به همین دلیل است که در حال حاضر صهیونیست‌ها به سیاست «عادی‌سازی روابط» با کشورهای عربی مبادرت ورزیده‌اند. متأسفانه در این میان، برخی کشورهای ضعیف عربی نیز همین سیاست را در پیش گرفتند و توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط را با «تل‌آویو» امضا کردند. برخی به صورت علنی و آشکار به عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها روی آوردند و برخی نیز از پشت پرده دست دوستی به سمت آن‌ها دراز کردند. این نشان می‌دهد که دشمن خود می‌داند که به دلیل وجود «وحدتِ اسلامی» میان مسلمانان، متحمل شکست شده است.درست به همین دلیل است که دشمن اکنون عزم خود را جزم کرده است تا از رهگذر تفرقه‌افکنی میان مسلمانان، دیوار وحدت و سدّ مستحکم «وحدت اسلامی» را  بکشند.

وی تأکید کرد: «وحدت اسلامی» تنها راه برای بازگشت به اسلام و  تنها راه برای به شکست کشاندن سیاست عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها به شمار می‌رود؛ مسلمانان  سراسر جهان را باید به «وحدت اسلامی» دعوت کرد تا جملگی در کنار هم در برابر عادی‌سازان بایستند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، خواهید دید که کشورهای کوچک و ضعیف که روابط خود با صهیونیست‌ها را عادی‌سازی کرده‌اند، مجبور به عقب‌نشینی از اقدامات شوم‌شان خواهند شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک تمرد و سرپیچی در برابر دستورات قرآن کریم است؛خداوند متعال در قرآن کریم و در سوره «ممتحنه» می‌فرماید: «خدا شما را از دوستى با كسانى باز مى‌دارد كه در کار دين با شما جنگ كرده و شما را از خانه‌‏هايتان بيرون رانده‌اند. هرکسی آنان را به دوستى گيرد، همانند ستمگران و ظالمان است». بنابراین، کاملا واضح است که عادی‎‌سازان روابط با دشمن صهیونیستی از مصادیق ظالمان و ستمگران هستند. باید از این تمرد و سرکشی در برابر قرآن کریم دست کشید و به سمت «مقاومت اسلامی» و «وحدت اسلامی» حرکت کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، ارزش فراوانی در «وحدت اسلامی» نهفته است؛ کما اینکه «مقاومت اسلامی» نیز به نوبه خود نقش مهمی در ترویج وحدت دارد. در این میان، نخبگان نیز ایفاگر نقش مهمی هستند. ما در برهه‌ای از تاریخ شاهد آن بودیم که نخبگان تصور می‌کردند تنها راه رسیدن به هدف، به کارگیری خشونت و تکفیر دیگران است اما آن‌ها امروز متوجه شده‌اند که چنین طرز تفکر و نگرشی جز ظلم به اسلام و مسلمانان هیچ نتیجه دیگری ندارد. بنابراین، آن‌ها در حال حاضر به راه و روش درست روی آورده‌اند که همان «وحدت اسلامی» میان مسلمانان است. نخبگان امروز رهبران مذاهب اسلامی مختلف را به انسجام و یکپارچگی فکری با یکدیگر دعوت می‌کنند.

آن‌ها اقشار مختلف مسلمانان را به گفتگویی آرام، هدفمند و واقع‌گرایانه با یکدیگر دعوت می‌کنند؛ گفتگویی که مبتنی بر تکفیر و افراطی‌گری نباشد؛  امروز دشمن می‌خواهد ما در مسیر تکفیر و افراطی‌گری گام برداریم.   

آیت الله حیدری آل کثیر گفت: دشمن می‌خواهد به دنبال تکفیر و افراطی‌گری برویم تا وارد درگیری و منازعه با یکدیگر شویم. دشمن به دنبال ایجاد خونریزی میان مسلمانان است. اگر کسی در این مسیر حرکت کند، گویی در مسیر دشمن گام برداشته است؛ لذا جوانان مسلمان باید از خواب بیدار شوند و در مسیر «وحدت اسلامی» گام بردارند.

ما همواره شاهد آن بوده‌ایم که «وحدت اسلامی» در تقویت «مقاومت اسلامی» سهیم بوده است؛ کما اینکه «مقاومت اسلامی» در تقویت «وحدت اسلامی» نقش داشته است. بر این اساس، ارتباط متقابلی میان «وحدت اسلامی» و «مقاومت اسلامی» با یکدیگر وجود دارد و هر دو مقوله از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند.

وی با بیان این ملطب افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «و فرمان خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع و کشمکش نکنید تا سست نشوید و قدرت شما از میان نرود و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است». همانطور که ملاحظه می‌کنید، خداوند متعال در صدر این آیه شریفه مسلمانان را به دوری جستن از تفرقه، اختلاف و کشمکش دعوت می‌کند. خداوند متعال همچنین در قرآن کریم فرموده است: «همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید». اطاعت و پیروی از رسول خدا (ص) همان چنگ زدن به ریسمان خدا و عدم تفرقه و جدایی است. بنابراین، در صدر آیه شریفه‌ای که اولا مطرح کردم، به وحدت و دوری از تفرقه دعوت شده است. ذیل آن نیز سخن از مقاومت به میان آمده و گفته شده است: «صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است».

آیت الله حیدری آل کثیر ادامه داد:همانطور که در این آیه شریفه ملاحظه می‌کنید، قرآن کریم می‌فرماید «صبر و استقامت کنید». مقصود قرآن کریم از این صبر و استقامت نه تنها در زمینه‌های فردی که در زمینه‌های اجتماعی و در برابر دشمنان نیز هست.

بنابراین، باید در برابر دشمنان، استقامت و ایستادگی داشت؛ همچنین قرآن کریم می‌فرماید: «امر به معروف و نهی از منکر را انجام بده و بر آسیبی که بر تو وارد آمده است، صبور و شکیبا باش». بنابراین، امر به معروف و نهی از منکر نیز مستلزم برخورداری از صبر است. جهاد در راه خداوند نیز مستلزم صبر است. خداوند متعال تأکید می‌کند: «صبر و شکیبایی در پیش گیرید که خداوند با صابران است». امّت صبور خیلی زود مشمول کمک‌های الهی می‌شود و از تاریکی‌ها به سمت نور و روشنایی رهنمون خواهد شد. امّت صبور، امتی است که نجات پیدا می‌کند. بنابراین، آیات مختلف در قرآن کریم ما را به «وحدت اسلامی» و «مقاومت اسلامی» دعوت می‌کنند. ما نیز بر این اساس باید در خط «وحدت اسلامی» و «مقاومت اسلامی» قرار داشته باشیم، چراکه «وحدت» و «مقاومت» دو روی یک سکه هستند.

وی در پایان گفت: از خداوند متعال می‌خواهم که «وحدت اسلامی» را روزی ما گرداند تا بدین‌وسیله «مقاومت اسلامی» نیز تقویت گردد و به پیروزی برسد. همچنین از خداوند مسألت دارم تا ما را در مسیر «مقاومت اسلامی» قرار دهد تا بدین‌ترتیب، امت اسلامی در سایه هدایت قرآن کریم و نیز آموزه‎‌های پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت‌ ایشان (علیهم السلام)، در مسیر «وحدت اسلامی» قرار گیرند. 


انتهای پیام/
http://www.taghribnews.com/vdcf1mdtjw6d0ta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما